Videonávody na cviky po operaci kolene

 


 

 Cviky po operaci kolene 1.

 

Aktivační cvičení po operaci kolene

V tomto díle se budeme věnovat aktivačnímu cvičení, které je základem první fáze rehabilitace po operaci kolene. Prvním cvikem bude přední aktivace kolene, krátkými kmitavými pohyby při opakování 10 až 20krát. Množství sérií určujeme podle toho jak dlouho jsme po operaci. Dalším cvikem bude boční pohyb s vytočenou špičkou. A jako třetí cvik si předvedeme malé krouživé pohyby na obě strany. Dále si ukážeme cvičení v lehu na boku, kdy procvičujeme spodní nohu pomalými kmihy s vytočenou špičkou nahoru. Toto cvičení se zdá lehké, ale opak je pravdou. Více se dozvíte v našem videu.

Aktivace hýžďových svalů

 

 Aktivace hýžďových svalů po operaci

V rekondici kolenního kloubu se často opomíjí správná aktivace hýždových svalů a hamstringů. Na koleno má velký vliv funkčnost a síla kvadricepsu. Důležité ale je, neopomíjet aktivaci hamstringů a hýžďových svalů, které mají na funkčnost kolen podobně důležitý vliv. V tomto díle si ukážeme, jak k základnímu cviku – zvedání pánve využít overball a bosu. Overball nám umocní zapojení svalů vnitřních stehen a přidáním bosu se z cviku stane také balanční cvičení.

Obnovení hybnosti a propnutí

 

Obnovení hybnosti a propnutí kolene po operaci

Obnovení hybnosti kolenního kloubu je jedním z prvních a nejdůležitějších úkolů po operaci nebo poranění kolenního kloubu. Ať jde o operaci menisku nebo plastiky zkřížených vazů, tak je vždy základem obnovit rozsah kloubu. Ten docílíme správným cvičení a protažením svalů. K tomuto cviku jsme využili masážní válec, který nejen pomáhá regenerovat svaly, ale pomáhá nám obnovit maximální propnutí.

Rehabilitace s overballem

 

Rehabilitace kolene za pomoci overballu 

Obnovení hybnosti kolenního kloubu je jedním z prvních a nejdůležitějších úkolů po operaci nebo poranění kolenního kloubu. Ať jde o operaci menisku nebo plastiku zkřížených vazů, tak je vždy základem obnovit rozsah kloubu. Ten docílíme správným cvičení a protažením svalů. K tomuto cviku jsme využili overball a pro těžší variantu cviku posilovací gumu Thera-Band. Overball nám pomáhá vytvořit základní nestabilní plochu a přirozený odpor, který je skvělý nejen pro obnovení hybnosti, ale také k obnovení svalové aktivity

Rehabilitace kolene s Thera-Ba

 

Rehabilitace kolene s Thera-Bandem

Tento cvik s využitím posilovací gumy Thera-Band je komplexní a v několika fázích tohoto cviku postupně zapojujeme hamstring, kvadriceps a také hýžďový sval. Důležité je tento cvik provádět velmi pomalu a využít tak přirozený odpor posilovací gumy. Při cvičení dbáme na správné dýchání. Výdech při propnutí a nádech při návratu do počáteční polohy (90°).

Stabilizační překroky

 

Stabilizační překroky v pokrčení

Tento cvik je nejen dobrý jako prevence zranění před sportovním výkonem, ale také ve druhé fázi rehabilitace, kde je důležité pomalu připravit koleno na nestabilní plochu. V tomto cviku jsme použili balanční podložku Thera-Band. Důležité je provádět cvik velmi pomalu, zvolit si vzdálenost překroku dle vašeho uvážení – začít na minimální vzdálenost. Kolena jsou mírně pokrčena, koleno nesmí přesahovat špičku chodidla. Koleno je mírně vytočeno ven.

Stabilizační hodiny

 

Stabilizační hodiny

Tento cvik je nejen dobrý jako prevence zranění před sportovním výkonem, ale také ve druhé fázi rehabilitace, kde je důležité pomalu připravit koleno na nestabilní plochu a nástrahy, které nás čekají při sportovních aktivitách. Nohu, kterou opisujeme hodinovou ručičku je dobré vždy v konečné fázi propnout a chvíli v jednotlivých bodech – “hodinách” zůstat. Druhá noha, která je stojná a balancuje je v mírném pokrčení.

Výpad vpřed

 

Výpad vpřed

Výpad je cvik, který provádíme, až ve třetí fázi rehabilitace. U výpadu je opravdu důležité perfektní provedení. Základní postavení chodidel je na šířku ramen, chodidla jsou mírně vytočena ven. Samotný výpad provádíme pomalu. Snazší varianta je návrat do stoje vpřed než vzad. Koleno nám nesmí přesahovat špičku chodidla.

Výskok z přední nohy ve výpadu

 

Výskok z přední nohy ve výpadu

Výskok z přední nohy ve výpadu je jeden z náročných cviků. Tento cvik provádíme pouze, až je koleno téměř 100% zrehabilitované. Cvik je vhodný pro konečnou fázi rehabilitace, kdy koleno je připravené na tento dynamický cvik. V provedení je důležité dát si pozor na postavení kolen. Přední koleno nesmí přesahovat špičku chodidla a také by mělo být mírně vytočené ven.

Výpad s přeskočením

 

Výpad s přeskočením

Výpad s přeskočením patří mezi náročné cviky a provádíme tento cvik, až ve čtvrté fázi rehabilitace, kdy je koleno téměř připravené k návratu do sportu. Musíme si dát pozor na správné postavení kolen. Koleno nesmí přesahovat špičku. Tento cvik provádíme dynamicky a pomáháme si správným pohybem rukou.


Diskuze: Cviky po operaci kolene

30.7.2018Marek

Děkuji za skvělá instruktážní videa!

2.8.2018Mgr. Jitka Kobrová, Rehabilitace Rehasport

Dobrý den, Marku. Děkujeme za pochvalu a doufáme, že Vám videa pomohla! Sledujte náš Rehasport kanál na https://www.youtube.com/user/REHASPORTTRADE/videos ať Vám nové kousky neuniknou ;) S pozdravem, Jitka Kobrová



Vložit příspěvek