BOLESTI ZAD V TĚHOTENSTVÍ

Je několik základních bodů, které je nutno dodržovat, abyste se bolestem zad v těhotenství vyhnuly:

• Dostatek vápníku - V případě nedostatku vápníku v těle, se vápník začne uvolňovat z kostí a ty začnou bolet. Je proto nutné, aby jídelníček obsahoval jídla bohatá na vápník (tvaroh, sýry, ryby atd.)

• Adekvátní pohyb - Možnost pohybu a sportování se s postupem času omezuje, i přesto je však nutné dát si tu práci a vždy si najít nějaký adekvátní pohyb, který je tělu prospěšný (např. procházka).

• Správné držení těla - Zejména po 5. měsíci těhotenství se těžiště těla výrazně mění a zádové svaly jsou nejvíce zatěžovány. Snažte se vyhnout dlouhému stání a věnujte větší pozornost tomu, jak správně sedět.

• Vhodná obuv - Určitě se vyhýbejte botám na podpatku. Ty totiž mají poměrně výraznou zásluhu na bolestivých stavech zad. Zcela ploché podrážky však také nejsou optimální.

• Vyhýbat se těžkým břemenům - Během těhotenství se snažte vyvarovat zvedání čehokoliv těžkého. Když už nezbývá nic jiného než břemena nosit, dbejte na rovnoměrné rozložení váhy a rovná záda.

• Těhotenská masáž - Velmi vhodná pro relaxaci a celkové uvolnění těla. Tato masáž se skládá z masáže šíje a také z masáže oteklých a unavených nohou. Takováto relaxace přispívá také k harmonizaci psychiky a přispívá k celkové pohodě.

 

VYHLEDAT POMOC FYZIOTERAPEUTA?

Pokud se nemůžete bolesti zad zbavit dlouhodobě samy, je vhodné vyhledat odbornou pomoc v podobě fyzioterapeuta. Sami totiž nikdy neodhalíte přesnou příčinu bolesti a bez správné pomoci nebudete schopni nápravy. Fyzioterapeut je odborník, který je vzdělaný hned v několika oborech (např. ortopedie, neurologie, interní medicína, traumatologie), ty mu dávají možnost dívat se na problém komplexně ─ nezaměřuje se tedy pouze na samotnou bolest, hledá především její příčinu a poté zavádí vhodnou léčbu, tedy rehabilitační program. Fyzioterapeut vám pomůže, abyste se opět radovali z pohybu. Vždy ale mějte na mysli, že bez vašeho aktivního přístupu vám ani sebelepší fyzioterapie nedokáže na 100% pomoci.

 

Odborník radí:

Těhotenství není nemoc. Pokud je  fyziologické, nemusíme pohybovou aktivitu omezovat. Samozřejmě je cvičení rozděleno podle trimestrů. V prvním trimestru cvičíme bez omezení - nevyhledáváme pouze cvičení s tvrdými dopady a doskoky. V druhém trimestru, podle velikosti bříška, cvičíme na boku a vleže na zádech. Cviky posilovací se kombinují s cviky uvolňovacími, podporuje se posilování svalů pánevního dna a klenby. Vynechává se posilování přímých břišních svalů. V posledním trimestru cvičíme jako v trimestru předchozím, pouze v závěru těhotenství se necvičí šikmé břišní svaly. Zaměřujeme se zejména na dechová cvičení - jako příprava k porodu a od 36. týdne se učíme pánevní dno relaxovat.

 

NA CO SI DÁT V TĚHOTENSTVÍ POZOR

V celém průběhu těhotenství nezvedáme těžká břemena, dodržujeme zásady školy zad, nosíme vhodnou obuv - v případě nutnosti doplněnou individuální vložkou, dodržujeme zdravý životní styl. Jako nevhodnějším doplňujícím pohybem je chůze s trekovými holemi. V pokročilém stadiu těhotenství lze na odlehčení bederního úseku páteře volit těhotenský bederní pás. V případě bolestí zad se obraťte na fyzioterapeuta a vše konzultujte se svým ošetřujícím gynekologem.



Diskuze: Bolesti zad v těhotenství

24.3.2014Aneta

Ahoj, prosím vás o radu, jsem v 17. týdnu a nesnesitelně mě bolí záda. Při prvním těhotenství jsem to neměla, bolí mě záda v kříži :-(. Co s tím? Díky moc

1.6.2014Dušan

Doufám, že už vás to přešlo. Ale pro všechny ostatní co mají v těhotenství bolesti zad a navštíví tuto diskuzi - kontaktujte svého gynekologa nebo fyzioterapeuta!

21.4.2017Alžběta

Bolesti zad v těhotenství nejsou nic neobvyklého. Proporce těla jsou jiné a tedy i držení těla. Některé ženy přiberou v těhotenství hodně na váze a to pak zatěžuje nejen záda, ale i ostatní klouby. Určitě neberte analgetika, ale po ponzultaci s vaším gynekologem (pokud to doporučí), navštěvujte fyzioterapeuta.

21.4.2017Iveta

Dobrý den, mně začaly bolesti zad již v 5. měsíci těhotenství. Chodila jsem až do porodu k šikovné masérce, která má kurzy masáží pro těhotné a moc mi to pomáhalo.

4.5.2017Andrea

V každém těhotenství jsem měla neskutečné bolesti v zádech. Díky velké pomoci tchýně i manžela, jsem to zvládla. Léky proti bolesti jsem žádné nebrala. Pokud to bylo možné, ležela jsem. Obě těhotenství jsem poslední měsíc musela trávit na lůžku v nemocnici. Zdálo se to nekonečné, ale vydržet se to dalo. Máme dvě kouzelné holčičky.

14.5.2017Tonička

Ahoj, zdravím všechny těhotné s bolestmi v zádech, které zajímá tato diskuze. Bolet v zádech mi začalo vždy koncem 5. měsíce těhotenství. Děti mám 3 a zvládla jsem to bez prášků na bolest díky radě mé babičky. Snažila jsem se ležet na zádech s podloženýma nohama do pravého úhlu při každé volné chvilce, aby se prohnutí v bedrech alespoň trochu srovnalo.

16.5.2017Mgr. Jitka Kobrová, Rehabilitace Rehasport

Dobrý den, doporučuji rovněž, jako pan Dušan, navštívit fyzioterapeuta nebo rehabilitačního lékaře, ideálně se znalostí McKenzie metody. Pokud jste z Prahy či okolí, můžete se obrátit sem: http://rehabilitace.rehasport.cz/praha/

16.5.2017Zuzka

Dobrý den, také jsem měla velké bolesti zad v těhotenství. Snažila jsem se ve volných chvílích ležet, ale nepomáhalo to. Kamarádka mi doporučila šikovnou fyzioterapeutku, která se mi věnovala až do porodu a moc mi pomohla od bolestí, nejen v zádech.



Vložit příspěvek