NADÝMÁNÍ A JAK S NÍM ZATOČIT

Nadýmání Nadýmání postihuje velkou část obyvatelstva, z velké části jím trpí ženy. Tyto obtíže se týkají hlavně žen v době těhotenství, ale minimálně jednou za život nadýmáním trpí každý jedinec. Nadýmání nebo také plynatost je zdravotní potíž často provázaná s nejrůznějšími poruchami zažívacího ústrojí. V případě, že pacient trpí plynatostí, zpravidla ho často trápí také zácpa a bolesti břicha.

Není však třeba věšet hlavu, nadýmání je problém poměrně běžný a snadno řešitelný. Obvykle se jedná o pouhou chybu v oblasti stravovacích návyků, a pokud je třeba akutního řešení, lékárnice v nejbližší lékárně vám určitě dobře poradí.

Jak se nadýmání pozná?

Nadměrná plynatost se pozná poměrně snadno. Postižený je obvykle první, který si daného problému všimne. Za první příznak nadýmání lze považovat nadměrný únik plynů, což je samozřejmě záležitost nepříjemná a často významně komplikuje život postiženého. Druhý obvyklý příznak nadměrné plynatosti je bolest břicha. Může jít o bolesti lehké až po velice nepříjemné křeče komplikující trpícímu běžný život. Jak zmiňujeme výše, nadýmání často provází dlouhodobá zácpa.

Co nadýmání způsobuje?

fazole - nadýmání

Nejčastější příčinou jsou špatné stravovací návyky, ale významným činitelem v problému nadýmání může být také stres, hltání jídla a nedostatečné kousání potravy, onemocnění jinou nemocí, užívání léků (například antibiotik), nedostatečný přísun tekutin. Příčin může být samozřejmě mnohem víc, ale za předpokladu, že netrpíte závažným onemocněním některého z vnitřních orgánů, se s největší pravděpodobností jedná o chybu v jídelníčku. V případě, že vám změna stravy či dodržování pravidelného pitného režimu nepomohou, je vhodné navštívit odborníka, v tomto případě gastroenterologa.

Nadýmavé potraviny

Mléko - nadýmáníPotravin, kterých nadýmá je celá řada, a do většiny byste to nejspíš neřekli. Nejnadýmavějšími potravinami jsou zejména luštěniny, mléko a mléčné výrobky nebo banány. Méně nadýmavé potraviny jsou například pečivo či brambory a nadýmavé přesto nejméně rizikové jsou například maso a zelenina jako je květák nebo brokolice. První pomoc v případě konzumace nevhodné potraviny najdete v lékárně, existuje velké množství volně prodejných preparátů proti nadýmání. Jestliže je váš problém dlouhodobý a plynato

st ne a ne zmizet, s největší pravděpodobností vám lékař provede vyšetření, v jehož rámci se na několik týdnů vynechávají rizikové potraviny, zpravidla se začíná s mléčnými výrobky a v případě, že obtíže nepřechází, přidávají se další potraviny. Některé potraviny mají naopak blahodárný účinek na nadýmání, například zázvor. 

Stres a hltání

Stres a tlak ze všech stran jistě vašemu zdraví nijak neprospívá a v případě nadýmání to platí dvakrát. Pravděpodobnost, že se vyskytnou potíže s plynatostí či bolesti břicha se mnohonásobně zvyšují právě ve stresovém období. Dalším nešvarem, kterým si postižený může uškodit, je nedostatečné žvýkání stravy a rychlé polykání soust i s velkým množstvím vzduchu.

Jak se zbavit nadýmání

Nadýmání nikomu nesvědčí a často může způsobovat nesnesitelné bolesti břicha, proto je vhodné s plynatostí co nejrychleji zatočit a zbavit se jí. Nejlepším prvním krokem je změna jídelníčku, pokuste si uvědomit, jakou vysoce nadýmavou potravinu často konzumujete a z jídelníčku ji odstraňte. Vhodným krokem je také volba probiotik či pilulek vhodných přímo na nadýmání. Rozhodně myslete na pitný režim, je opravdu moc důležitý a v případě, že denně vypijete jednu kávu a večer si u televize dáte dvě dcl bílého vína, nemůžete se divit, že máte zažívací potíže. Důležitým činitelem při léčbě nadýmání, je také pohyb. Když budete často sportovat, sníží se tím také pravděpodobnost výskytu nadměrné plynatosti. Omezit byste také měli množství spořádané čokolády, vypité kávy a také alkoholu. Bolesti břicha by měly s léčbou ustoupit.

 



Diskuze: Nadýmání a jak s ním zatočit

25.2.2015Luďka

Teda to jsme netušila, že i banán způsobuje nadýmání. Taková nevinná potravina a světe div se. S tou laktózou mi to přijde celkem pochopitelné, spousta lidí na ni má také alergii. Zajímavý článek, ikdyž mě tedy nadýmání nikdy příliš netrápilo :)

13.4.2015Iva

No mě teda nadýmání trápí hodně :(. Připouštím že nadýmavým potravinám zrovna nevyhýbám, ale i když nasadím dietu a vyhýbám se syrové zelenině, laktóze apod. stejně mám břicho jako balón. Je tedy fakt, že mám zažívací potíže celý život, ale kapku jiného charakteru. Nějak nevím co s tím, nadýmání dokáže být opravdu nepříjemné. Poraďte prosím nějaké babské triky. Děkuji

15.4.2015Líza

Nadýmání dokáže být hodně nepříjemné. Myslím, že je docela dobré zajít na alergologii aby vám udělali testy na laktózu a jiné nadýmavé alergeny. Jinak bych postupovala tak, že bych postupně z jídelníčku vysadila nadýmavé potraviny a tak zjistíte, co to způsobuje. Jinak v článku nad diskuzí je docela hodně dobrých rad proti nadýmání, zkuste se na to podívat :-)

11.5.2015Andrea

Já mám kamarádku co asi před půl rokem porodila a měla hodně velké problémy s nadýmáním, lépe řečeno její holčička měla problém s nadýmáním, takže musela dávat opravdu velký pozor na to, co jí. Potom začala pít čaj proti nadýmání, prodává se normálně v lékárnách a v supermarketech u zdravotních a jiných čajů. Obsahuje anýz a kmín, což tedy s nadýmáním zatočilo.

19.2.2016Lou

Může nadýmání způsobovat i sedavé zaměstnání? http://galenus.cz/clanky/rejstrik/meteorismus

29.4.2017Zdeněk

Prababička vyprávěla, že když jejich ovce nedopatřením sežraly mokrý jetel, tak se nadmuly a aby nechcíply, musely je děti honit do kopce a z kopce (nejdříve ale těm nadmutým ovcím pevně stáhly nafouklá bríška pruhy roztrhaných prostěradel). Tak si myslím, že celodenní sezení samo o sobě nadýmání nezpůsobuje, ale neprospívá k práci střev. Proto byměl každý, kdo v práci sedí, také denně chodit, běhat, sportovat, prostě se alespon hodinu pohybovat, aby mohly případné plyny uniknout.

11.5.2017Ludmila

Na radu kamarádky jsem začala jíst asi před měsícem stravu bez lepku a mléčné laktozy. Neměla jsem žádné potíže se zažíváním, jen jsem chtěla jíst zdravě. Problém je ale v tom, že se zvýšeným příjmem luštěnin a zeleniny jsem společensky znevýhodněna, protože trpím nádýmáním a častými, páchnoucími větry. Poradí mi někdo jak s nadýmáním zatočit a konzumovat dál luštěniny a zeleninu?

11.5.2017Jiří

Ahoj Lído, já ti neporadím, ale možná tě potěší, že v tom nejsi sama. Já mám stejný problém. Vynechal jsem v jídelníčku mimo lepku a laktózy také cukr a maso. Hodně jsem zhubl, cítím se výborně, ale s nadýmáním mám stále velký problém. Myslel jsem, že si na luštěniny zvyknu. Pri jejich vaření poctivě sbírám pěnu, krerá se vytvoří. Jak je správně vařit jsem si přečetl v kuchařce, efekt to však nemá. Tak potraviny, které způsobují nadýmámí konzumuji jen o víkendu, když jsem sám.

12.5.2017Bohouš

Jsem na tom podobně, dal jsem se na "zdravou stravu" a společensky se znemožnil. Nadýmání mne trápí i když používám léky proti nadýmání. Hlavně mi asi vadí konzumace zeleniny, kterou jsem dříve moc nejedl. Jak si poradit nevím. Maso mi chybí, zelenina moc nechutná a navím mám stále hlad.

14.5.2017Naďa

Nadměrná plynatost a nadýmání mne trápí dlouhodobě. Přečetla jsem článek nad touto diskuzí. Moc mne jeho obsah nepotěšil. Nestresovat se při jídle, dostatečně žvýkat potravu, vynechat mléčnou laktózu či zeleninu mi nedělá problém. Ale vzít si radost z konzumace čokolády (nejraději mám hodně hořkou), černé kávy, večerní sklenky bílého vína a banánů mi přijde hodně kruté. Ale asi to na nějaký čas zkusím. Pečivo mám docela ráda a brambory také.

15.5.2017Hedvika

Pro občasné bolesti břicha, nadýmání a špatné trávení jsem navštívila obv. lékaře. Doporučil mi vynechat potraviny obsahující mléčnou laktózu. Konzumovala jsem mléčné výrobky pouze bez obsahu laktózy. Po půl roce to nemělo žádný efekt. Nakonec mi byla zjištěna alergie na mléčnou bílkovinu, která s laktózou vůbec nesouvisela. Teď nejím žádné mléčné výrobky a cítím se lépe, nadýmání mne již netrápí.



Vložit příspěvek