Jarní únava

Jarní únava

Jarní únava neodmyslitelně patří k našem životům. Působí téměř na každého pouze jinou měrou. Jarní únava je spjatá zejména s biorytmy a jejich změnou. Podobná únava přichází také na podzim, jde tedy o přelomové části roku, kdy přecházíme z jednoho období do druhého. Stavy jarní únavy se často spojují se změnou času, se změnou okolních teplot a nedostatkem vitamínů v zimě.

Přestože v dnešní době není taková nouze jako bývala v dobách našich prababiček a proto nám ani přes zimu neschází ovoce a zelenina, přísun vitamínů bohužel není takový, aby pokryl naše celkové potřeby a ještě náš organismus ochránil před nemocemi. S jarní únavou bohužel často přichází i chřipky, nachlazení a virózy. Důvodem je jak zmíněný menší příjem vitamínů, tak fakt, že se v období zimy a na přelomu s jarem zdržujeme v uzavřených prostorách s velkým počtem lidí, málokdy se dostaneme na čerstvý vzduch a tím pádem se častěji dostáváme do styku s bacily a viry.

Jarní únava se může projevovat nejrůznějšími způsoby. Někteří jedinci pociťují jen menší únavu, vyčerpanost či malátnost. U jiných se jarní únava projevuje nespavostí či utahaností a v nejhorším případě propuká v nemoc. Například rýma či kašel, který doprovází chřipku je velice snadno přenosný, stačí se dokonce dotknout místa, kterého se dotkl nemocný a pak si zapomenout umýt ruce. Takže určitě v tomto měnícím se období nezapomeňte na zvýšenou hygienu. Jarní únava se projevuje především v prvních jarních dnech, kdy se mraky prodírají první sluneční paprsky a zvedá se okolní teplota vzduchu. Proto je velice snadné podcenit počet svršků a prochladnout, zejména v podvečerních hodinách.

Jestli se ptáte, jak se jarní únavě vyhnout, pak je nasnadě velice jednoduchá odpověď - prevence. Nejdůležitější je začít se změnou včas, Vhodné je obohatit stravu o velké množství tělu prospěšných látek ve formě ovoce a zeleniny, popřípadě potravinových doplňků v čele s vitamínem C. Zároveň se doporučují bylinné a zelené čaje. Rozhodně se vyplatí vyhýbat se alkoholu, který má v případě že se to přežene negativní účinky na imunitní systém člověka. Kuřáci by si měli rozmyslet, zdali není právě teď vhodný čas s jejich zlozvykem skoncovat. Důležitý je také pobyt na čerstvém vzduchu a pravidelný pohyb. A nakonec velice důležité je omezit stres na minimum, protože ten má bohužel drtivý vliv na zdraví člověka.



Diskuze: Jarní únava

4.5.2015Isabel

Tenhle článek mi zrovna docela bodl, nevím ale připadá mi, že mě jarní únava přepadá skoro každé roční období. Nemůžu pracovat, špatně spím a jsem otrávená a unavená. Už se těším až to přejde. Předpokládám, že se s tím budu vyrovnávat tak dva tři týdny možná měsíc než se ta jarní únava vypaří. Máte nějaké osobní recepty? díky

11.5.2015Katka

Já na sebe otevírám okno. Je to jediný recept na jarní únavu - čerstvý vzduch a káva nebo zdravější varianta, tedy zelený čaj, alespoň dva nebo tři šálky.

20.8.2015Jája

Kafe si dávám furt, zřejmě mám celoroční jarní únavu.

17.4.2017Adéla

Tak už je to tu zase. Jaro a jarní únava. Myslím, že je to normální, cítit se po překonání zimy a jejích nástrah (včetně možných prochladnutí, rým, kašlů či chřipek) unaven. Tedy cítit se unaven více než během roku. Smutné ale je to, že kdo tento stav letos již překonal, bude to muset absolvovat ještě jednou, protože se nám zima vrací. Berme to jako nemilé překvapení, ovšem s tím, že se na nové jaro, teplé a slunné dny, můžeme letos těšit ještě jednou.

17.4.2017Zdena

Dobrý den, paní Adélo. Jste dobrá optimistka. Na jaro se můžeme tešit ještě jednou, ale bude se opakovat také znovu jarní únava? To byl vtip, doufám, že se nezlobíte. Také se těším na sluníčko, teplo a opravdové jaro. My lidé, se s tou vracející se zimou vyrovnáme, ale co příroda? Ta je na tom hůř, kouzené květy nejen na mé meruňce, zmrznou.



Vložit příspěvek